Peuroja ja tietokoneanimointia

Animeteollisuudessa tekniset muutokset taitavat tulla aika hitaasti. Vanhaan ja turvalliseen tyytyvät japanilaiset väänsivät käsiä ja peitsiä varmaan miljuuna vuotta ennen kuin suostuivat myöntämään tietokoneelle piirtämisen ylivoimaisuuden. Koko sarjan CGI-mallintaminen ei kuitenkaan töllöanimessa ole koskaan ollut mitenkään kova juttu. Leffoissa sitä näkee silloin tällöin, äkkiseltään kaikilla varmaan tulee mieleen joku Appleseed (2004-versio) ja Final fantasy VII AC. Telkkarissa par aikaakin pyörii Fireballin jatkokausi, joka on muuten varsin näppärästi tehty ja siinä kolmedeeanimointi toimii.

No, entäs jos halutaan näyttää perinteikkäältä, mutta koittaa jotain uutta? Niin kuin esimerkiksi, jos vaikka mallinnetaan hahmot, mutta pidetään ne tyylitellyn yksinkertaisina ja animemaisina, jolloin ne paitsi näyttävät turvalliselta, myös voivat liikkua paljon huomattavasti huokeampaan hintaan? Kuulostaa ihan hyvältä, mutta…

Koi☆Sento on aika simppeli rakkaustarina perustallaajan ja joku mumman omin pikku kätösin rakentaman Toto-mikoandroidin välillä. Tarinassa ei sinällään ole mitään uutta, se on ihan suloinen ja kiva tarina ja siinä on paljon kauriita, joten periaatteessa kaikki meni paremmin kuin planned, mutta. Koi☆Senton animointi teoriassa näyttää ihan tavalliselta perusanimulta, mutta kaikki liike on CGI-animoitua, ja siksi vähän.. hassua. Ihan hyvän käsityksen sen tyylistä saa jo trailerista, mutta etsivä löytää kyllä koko pätkän teksteineen intter netistä.

Kovimpien animenkatsojien silmään tietysti osuu se, että Koi☆Sentossa kaikki liikkuu liikaa. Tässä kohtaa on helppo argumentoida vastaan: animaatiossa enempi freimejä sekunnissa on aina parempi. Tulee sulavampaa, tulee yksityiskohtaisempaa, blah blah. Mutta kun kaikki liike on niin naurettavan näköistä! Koi☆Sento näyttää siltä kuin Dreamworksin urpot olisivat löytäneet animen ja päättäneet yrittää jotain vastaavaa itsekin.

Erityisesti ilmeet tuntuvat häiritsevän pölhöiltä. Olen aina tykännyt animessa siitä, että niiltä kaikkein mielikuvituksettomimmilta ilmeiltä säästytään aina (joskin nyt tilalle saadaankin tietysti japanilaiset omat vakioilmeet tilanteeseen kuin tilanteeseen), kunnes…

Derp

..nniin. No, ei Koi☆Sento varsinaisesti pahalta näytä, mutta toivon ettei sen tyyliin olla lähivuosikymmeninä siirtymässä. Ehkä joskus puolustan nykytyylistä animaatioita CGI-uushomojen naureskellessa vieressä. Sinä päivänä ehkä ymmärrän niitä, joiden mielestä kalvoanimoinnissa on jotain absoluuttisen hienoa… Toivottavasti se päivä ei ole ihan kohta.

~ Kirjoittanut muusi : 27.04.2011.

5 vastausta to “Peuroja ja tietokoneanimointia”

  1. Ilmeisesti on olemassa jokin laki, joka määrää että jokaisessa CGI-animaatiossa on pakko olla tuo typerä kulmakarva-ilme. Muuta selitystä en keksi.

  2. Voi saatana toi kulmakarvailme, PÄÄ RÄJÄHTÄÄ SIIHEN, miksi KAIKESSA tietokoneanimoidussa pitää olla se AAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    vai lienisiköhän siinä joku sellainen, että se on lopultakin kasvojen osalta melko haastava animoitava (kun toinen puoli kasvoista nousee ja toinen laskee, ymmärrätte varmaan lol), niin sillä on sitten hienoa esitellä hienoa cee gee ii -animointia? Vähän samaan tapaan kuin CD-levyjen tullessa kaikki tietokonepelit olivat täynnä pitkiä näyteltyjä kohtauksia vailla mitään järkeä – mutta niitä piti olla, koska CD:ssähän oli hei ihan rajattomasti tilaa ja pitihän se nyt jollain täyttää.

    Lienisiköhän sama ilmiö? Toivottavasti, sillä silloin on toivoa siitä, että tuosta ilmeestä vielä joskus päästään eroon.

  3. ^Esim. Disney on kyllä kunnostautunut kulmakarvailmeen käytössä jo ennen cee gee iin nousua, tosin lähinnä sen alkuperäisessä ”mitäs misut” -tyyppisessä käyttötarkoituksessa. Taas yksi Yhdysvaltain lahja maailmalle.

    Tietokoneanimoidussa animessa en välttämättä sanoisi, että kaikki liikkuu liikaa, mutta se liikkuu väärin. Tai siis, kun hahmo kääntää vähän päätään, koko ruumis kääntyy, mikä ei ole luontevaa. Ollaan vaan huojuvia pökkelöitä. Hyvin häiritsevä juttu (mikä itse asiassa vituttaa mua hyvässäkin CGI:sä) on painon siirtymisen puute. Sitä on vähän vaikea selittää, mutta siis musta esim. ei koskaan näytä siltä, että hahmot olisivat oikeasti kiinni maassa, jonka päällä seisovat. Kaikki on jotenkin irtonaista ja liian kevyttä. Tai jotain. Varsinkin Koi☆Senton tyyppisissä piirrosanimaatiota apinoivissa jutuissa se erottuu selvästi.

    Vaikka peurat ovatkin aina kivoja.

  4. Avatkaa suunne niin ammolleen kuin kykeneette ja yrittäkää huuttaa ”Toto, Toto!”. On muuten vaikeampaa kuin mitä voisi luulla.

    Kauan tätä tuli odoteltua koska peuroja, kuinka vitun siistiä, mutta tuo CGI-animaatio kyllä feilasi vaikka pintapuolisesti hahmot näyttävätkin ihan hyvältä suurimman osan aikaa. Ideatasolla varmasti ihan hyvä jättää hahmot ”tavallisen” näköisiksi, mutta jotenkin se liikkeen epäluontevuus tuntui tämän vuoksi entisestäänkin korostuvan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggaajaa tykkää tästä: