ef – a tale of memories ja maailman maltillisin supervisor

Joo-o. Niin pitkään kun yritinkin puolustella, että näin ei ole, niin tunnustettakoot: hra. Akiyuki Shinboulla taitaa sittenkin yllättäen olla näppinsä ef-sarjassa enemmän kuin uskoinkaan. Olen edennyt tätä uusintakatselukertaa nyt kuudenteen jaksoon asti, ja tuntuu siltä, että Oonuman siistit efektit saavat jakso jaksolta enemmän väistyä Shinboun perinteisten tieltä. Se on vähän sääli, koska Oonuman jutut ovat keskimäärin paljon näyttävämpiä…

Mitenköhän tämä tilanne on edes syntynyt? Minkä verran superviisari saa tulla sanomaan, että hei, tehdäänkö vaikka tällai? Shinboulla taitaa ylipäätään olla SHAFTilla melkoinen keisariasema, joten hänen hölmöjä ehdotuksiaan varmaan otetaan vastaan enemmän kuin mielellään, mutta voi Oonuma parkaa kun HÄNEN animeensa on tuo kikkailun pirullinen mestari päässyt näppinsä sörkkimään.

Tilanne studio SHAFTilla ef-sarjan kutosjaksoa työstäessä on jotain seuraavankaltaista. Sarjassa kuvaajapoika Kyousuke on menossa tapaamaan parasta kaveriansa Hiroa. Ohjaaja Oonuma on pohtinut päänsä puhki, että millähän tätäkin kohtausta sävyttäisi. Hän on saanut aikaiseksi vasta hienon kuu-stillin. Yhtäkkiä hän tuntee takanaan valtavaa kosmista läsnäoloa – elämän sankari, kikkailun kuningas Akiyuki Shinbou seisoo hänen takanaan. Ja hänellä on pelottavia ehdotuksia: ”Hei, jos laitettas tähän tällanen valon rajaama tarkka kulma vaikkapa, sehän on aika jees”. Oonuma huokaisee helpotuksesta, ei mitään outoa. ”..ja sitten parin helggaarin nopean leikkauksen kautta päädyttäis kuvakulmaan maan alta”. Oonuma katsoo kauhistuneena ensin ohjaajaan ja sitten animaattoreihin, jotka tämän epämääräisen ohjeen niin hyvin tuntemana ovat jo kyseistä kohtausta viimeistelemässä. PAM!

Vahinko on tapahtunut. Oonuman täydellisyyttä hipova rajaustyyli, värienkäyttö, sommitelmat, kaikki. Menetettyjä. Mitään ei ole pelastettavissa. Eikun hei, suuriherra Shinbou lähti tweettaamaan lounaastaan! Ehkä Oonuma ehtii vielä pelastaa jakson! Seuraa kauniita, Oonuma-henkisiä shotteja.

Seuraava kohtaus ei vaadi visuaalisesti ihmeempiä, joten Oonumaa ei kiinnosta kuka sen piirtää. Hra. Budjettivastaava sanoo, että Shinbou, tietysti, niin saamme kohtauksen kasaan alle tuhannen jenin! Seuraa still-shotteja, nopeita leikkauksia DVD-soittimeen, tytön jalkoihin pöydän alla ja muuhun tärkeään.

Säästyneellä rahalla Oonuma tekee parista seuraavasta kohtauksesta upeita. On komeita perspektiivejä, kimallusta, liikettä – kaikkea mikä ef-sarjasta tekee poikkeuksellisen hienon. Taustatkin ovat niin komeita! Erityispaljon taiteellista energiaansa Oonuma käyttää kuvittaessaan Chihiron kirjoittaman kirjan maisemia, siihen hän käyttää kaikki lempikikkansa, panostaa värytykseen, symboliikkaan ja kaikkeen. Hienoja kohtauksia!

”Huh huh. Kaksi kohtausta jäljellä. Jos nyt nousen ohjaajan penkiltä, käyköhän hullusti?” Oonuma uskaltautuu hetkeksi tauottamaan itseään kaiken rankan luomisen jälkeen. Kun hän tulee takaisin, hän huomaa ohjaajanpenkillä tutun pallinaaman. Seuraava kohtaus on jo tehty, ja millainen siitä tulikaan? Ohjaajamaestro Akiyuki on pistänyt parastaan: on pöllöjä kuvakulmia alhaalta päin, muusta ilmeestä räikeästi erottuvia tekstuurein sävytettyjä pastellivärisiä rajauksia ei mistään, nopeita irrelevantteja leikkauksia sekä varsinainen bravuuri, eli hahmon tuominen kuvaan liikuttamalla kameraa hitaasti alhaalta ylös. Oonuma huutaa armoa, mutta armoa ei anneta.

Koska Shinboun riistäminen ohjaajan paikalta on niin raskasta, Oonuma antaa puoliksi periksi: Oonuma ohjaa viimeisen kohtauksen, mutta jos Shinboun on pakko saada väliin ängettyä palan itseään, hän sen tehkööt. Ei ole pakko nousta siitä tuolilta, kiitos vaan. Shinbou kyllästyy parin ensimmäisen leikkauksen jälkeen ’avustajana’ pyörimiseen ja jättää Oonuman hoitamaan itse työnsä loppuun. Helpotus, kimallus ja kauneus – loppujakso on upea.

Todellisuudessa on tietysti jotakuinkin mahdoton sanoa mikä on Shinboun osuus, jos sellaista edes löytyy. Tokihan ne voi olla vain häneltä napattuja vaikutteita, jos edes senkään vertaa todellista yhteyttä löytyy. Shinbouta muutenkin viime aikoina tutkiskelleena kutosjakson tutunnäköiset elementit vain pistivät silmään. Erityisen vaikeaa tunnistamisesta tekee sen, että Oonuma on apuohjannut osan Shinbou-animeista, jolloin raja Shinboun oman tyylin välillä ja Oonuman maustamisella vähenee entisestään. Ehkä kaikki onkin vain Oonuman kikkailua Shinboun animeissa, ja nyt syytänkin kaikesta mestari Aki-Jukkaa? Esimerkiksi vaaleanpunaisen kuvan tekstuuri+hassurajaus -juttu on tuttu sekä Shinboun Hidamari sketchistä että Oonuman omasta, uudemmasta Baka to Test- sarjasta (ei-SHAFT). Heitinpä sen mukaan silti!

Muuten jaksoista on ollut aika vähän sanottavaa. Kikkailun määrä on olennaisesti vähentynyt huipputason ykkösjaksosta, sen jälkeisissä jaksoissa sitä käytetään paljon säästeliäämmin ja vain kun on oikeasti tarve. Muutoin sarja näyttää aika pökkelöltä ja täytyy myöntää, että oma innostuksenikin alkaa hiljalleen laskea. Muistelisin kylläkin, että herkkudraamaa oli tiedossa vasta hieman tästä myöhemmin, ellei jo seuraavassa jaksossa. Palataan asiaan taas myöhemmin. Tämä meni vähän kuvaspämmiksi ja arvailuksi.

~ Kirjoittanut muusi : 09.12.2010.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggaajaa tykkää tästä: